Woensdag 11 december 2019 vanaf 20:00 uur in de Oranjerie – Met de Hester naar Frankrijk

Sluizen bepalen ons dagritme…

Met de ‘Hester’ naar Frankrijk.

Anderhalf jaar nadat het plan is ontstaan om met onze sleepboot “Hester” naar Frankrijk te gaan, vertrekken we op 1 april 2019. Vakantie en onbetaald verlof zijn geregeld, de boot is nagekeken en op orde, voorraden ingeslagen. Op de kade van Watersportservice Wettersicht te Heeg staat een groepje mensen, waaronder onze dochter, ons uit te zwaaien. Enigszins geroerd en onwennig verdwijnen we uit elkaars zicht en zijn we onderweg. We zijn: Watze, 52 jaar en in het dagelijks leven sluismeester op o.a de afsluitdijk en Hester, 54 jaar en werkzaam in de gehandicaptenzorg bij de JP van den Bent Stichting in Oudemirdum en hond Bella, type boerenfox 11 jaar.
Voor deze reis hebben we ons een paar doelen gesteld, die we hopen te zullen ervaren. Canal du Bourgonge, Parijs, de tunnel van Riqueval, de scheepsliften van Strepy Thieu en het hellend vlak van Ronquires zijn plekken die we graag willen bezoeken. Deze bestemmingen bepalen de route die we gaan nemen en zo gaan we via het Amsterdam-Rijn kanaal en de Zuid-Willemsvaart richting Belgïe. Met helder weer, 10 gr en de wind NO 5 gaan we het IJsselmeer op richting Lelystad. Ter hoogte van Urk sturen we op omdat we door de zijwind behoorlijk slingeren en komen aan bij de Houtribsluizen. We melden ons per marifoon en het gebruikelijke lijstje gegevens wordt uitgevraagd. Lengte, breedte, diepgang, aantal personen, afkomst en bestemming, als we bij die laatste Parijs aangeven is het even stil op de lijn waarna de sluismeester zegt: ‘mag ik mee?!’. De bestemming wordt genoteerd in het “scheepvolgsysteem IVS” van rijkswaterstaat en bij alle volgende sluizen worden er wel een toespeling gemaakt op onze bestemming. Sleepbootcollega Joris Baas spot ons op het Markermeer en dat levert een prachtige foto op. In Amsterdam worden de, net nieuwe, gasoliefilters vervangen omdat de motor niet meer zijn volle vermogen wilde leveren.

De ‘Hester’ is een Amsterdammertje, gebouwd in 1918, L15 x B3,60 x D1,35. De motor is een 6 cilinder 116 pk Klöckner Humbolt Deutz met een Reintjes keerkoppeling. Het is een fijn schip met een complete uitrusting zoals verwarming, aggregaat, boiler en heeft verrassend veel binnen ruimte. We kochten haar in 2015.

Comments are closed.